Juni 2011

Efter en vinter som tycktes oändlig har vi nu kommit igång med bussbygget igen. Innan kung Bore slog klorna i oss hittade vi en spricka i ramen vid bakre bladfjäder infästningen som förra ägaren hade försökt kladda över med svetsen. Efter att vi fått ner fjäderpaketet visade det sig att det var tur vi hittade sprickan, fjäderpaketet hade rört sig i bultarna så dom var nästan av. Efter att vår inlejda hjälp Erik skrotat bort all rost har vi lagt i nya bitar och monterat tillbaks fjäderpaketet med nya bultar. Facket för kabel och tryckluftsrullarna är färdigt. Facket för elverk och kompressor är så gått som färdigt det ska bara in ett par plåtar. Tvärgående facket bak är färdigt. Lastluckan är isolerad och klädd med plåt på insidan och låset är på plats. Dom sista plåtarna på karossen är monterade.
  Vi har tillverkat en ny batteri hylla. Sidorna inne i bussen är isolerade och vi har börjat skruva upp plyfaskivor på väggarna. Vi har tillverkat lådor och fällt in baklysena under balken till bakluckan, dubbla lysen kommer att monteras. Alla golvskivor är tillkapade och en lucka över batterihyllan är tillverkad.

November 2010

Karossen börjar bli klar, nu har vi fått på plåt hela vägen ner till sidofacken. Skyltbelysning och regskylt är monterad. En hel del av rosten i hjulhuset är fixad. Vi har börjat med ett tvärgående förvaringsfack längst bak, och ett stort fack på vänster sida där elverket och kompressorn kommer att stå, det var allt vi hann med innan snön kom så vi får ta ett brake med buss bygget till vädret blir bättre. 

Oktober 2010

Jobbet med bussen går vidare och vi har fått på plåtarna på taket och ner på halva sidorna, vi har tillverkat en ny betydligt lättare baklucka. Passbitarna runt bakluckan är på plats. Vinkelplåtarna som golvet ska vila på är monterade och så har vi börjat bygga sidofacket till slang och kabelrullarna. Vi har planerat för en ny och mer praktisk batterilåda som ska byggas in mellan rambenen och vara åtkomlig inifrån även när bilen är lastad.

September 2010

Då har vi till slut fått upp kaross stommen, efter lång väntan på att få sidorören och takbågarna valsade så har vi nu gjort ett ryck och svetsat klart allt till karossen. Plåtar till taket och sidorna är beställda hos plåtslagaren, medans vi väntar på att han ska klippa till dom har vi börjat måla allt stål. Vi har rensat ramen från en del gamla rostiga balkar, batterilådan som var placerad mellan rambenen i lastrummet och inte gick att komma in i när race bilen var lastad är bort kapad och förhöjningen i golvet där baksätet har suttit är borta så nu blir golvet rakare och lägre, så ramperna kommer i ett bättre läge. Ramen är förlängd och nästa steg blir att montera tvärbalkarna och mäta in ramperna, och så har vi fortfarande en del rost som måste fixas.

Augusti 2010 

Så här nära klart har vi aldrig varit.Vi har börjat riva bak i bussen för att bygga klart lastrummet. Lite rost hittade vi när vi fick bort sidoplåtarna men inte så mycke som vi trodde att det skulle vara, hjulhusen bak är ganska slitna och behöver både nya balkar och ny plåt, och när vi ändå är igång och lagar dom bygger vi några nya förvaringsutrymmen under bussen också. Hela bakänden kommer att kapas av där bussen smalnar av ibak för att skarvas och ge plats för en ny bredare öppning. En del av golvet som är genomruttet måste bytas och även rampplåten längst bak och balkarna den sitter i måste göras om eftersom man har hängt allt på balkar som är klämda mellan ramen och det ruttna golvet utan att svetsa dom, därav svikten i bakdelen av bussen när man lastar. 

Maj 2010

buss_011jpg 

Efter att ha åkt med bussen en sommar vet vi lite mer om hur allt fungerar och vad vi behöver ändra på. Norrlandsväxel stod högt på önskelistan, så när Jörgen hittade en till bra pris var det bara att slå till. Vi får tacka grabbarna Brag för att dom orkade släpa med sig en bussbakaxel till testhelgen på Kjula. Vi passade på att lufta bussen lite och åkte ner till Kjula för att hämta en bakaxel med norrlandsväxel till bussen och för att träffa racers, när vi gick runt och hälsade på folk fick vi många skratt när dom hörde att axeln var vår, så efter ett tag var vi tvungna att leta reda på axeln för att se vad alla hade så roligt åt, den var jättestor. Som tur var fanns det en hjullastare på banan, så vi fick hjälp med att lasta. Nu ska vi bara få ut den ur bussen också.Sommarens jobb blir att byta bakaxel, laga en del rost, bygga fler förvaringsutrymmen under bussen och att bygga klart lastutrymmet för race bilen med förlängning av karossen och ny baklucka.

Maj 2009

Hasse har dragit klart och provkört elen. Peppe och Erik hjälpte oss med bygget av ramperna i bussen. Så har vi hunnit provlasta, till det lånade vi Partiks Dodge, vi ville ju inte repa Novan ifall något skulle gå fel. Provlastningen gick bra, vi behöver bara kapa bort några onödiga järn i lastluckan för att det ska gå lättare att lasta.

Mars 2009

  Nu närmar sig tävlingssäsongen och det börjar bli hög tid att få bussen klar. Jörgen har slitit med att få väggarna i lastutrymmet klädda med plyfa och målade i vitt. Ett läckande spridarrör har reparerats, och ser ut att vara tätt vilket är tur eftersom röret har utgått ur reservdelssortimentet. Lagom tills de felet var fixat kom nästa, generatorn föll ner när gummiupphägningen gick av, som tur var fanns det reservdelar till en nyare bussmodell som passade så nu har vi laddning igen. 

Januari 2009

  Det har gått lite trögt med bussbygget, varken tid eller ork har riktigt räckt till men vi har iallafall fått lite gjort. Motorn har fått en ordentlig tvätt så nu är den tillräckligt ren för att vi ska kunna hitta oljeläckan, Jörgen var däremot inte lika ren det såg mer ut som om det var han som var oljeläckan. Dörren på sidan bak är klädd med plåt och isolerad. Ett nytt golv som är lätt att lyfta bort när man behöver komma åt luckorna till motor och växellådan är monterat. Bänkskivan vid diskbänken är inoljad och monterad. Bordet är inoljat och monterat, och så var vi ju tvungna att prov fika. Det fungerade utmärkt. 

Oktober 2008

buss_010jpg

Då var ännu en race säsong till enda och det blir lite mer tid över till annat, som tex. att bygga vidare på race bussen. Jörgen har varit under bussen och lagat några fler luftläckor och kopplat in stoppet till motorn. Dörren till lastrummet är färdigsvetsad, nu ska det monteras och sen ska den kläs med plåt på utsidan , isoleras och kläs med plyfa på insidan. Alla sängar är klara,iden med bäddsoffa är skrotad då den visade sig vara opraktisk så nu har vi fyra sängar istället. Alla stolar är nu fastmonterade. Bordsskivan är färdig och bänkskivan till micron är färdig nu ska vi bara tillverka fästen till skivorna och montera allt.Vi kom på att placeringen på elcentralen inte blev så bra, så Hasse fick lite mer jobb med att flytta den till en bättre plats. 

Maj 2008 

Tid och pengar räcker inte riktigt ända fram så bussbygget får ligga på is tills vidare. Det blev ju rätt så dyrt med renoveringen av topparna till race bilen men vi jobbar på efter bästa förmåga.

April 2008

Arbetet med soffan och sista sängen går vidare. Hasse har varit flitig med eldragningen, alla kablar och vägguttag är klara och elcentralen är monterad i lastrummet, nu ska det bara upp lamparmaturer och kylskåpet ska kopplas in. Vi har nu börjat bygga i lastrummet, fäst plåten till winschen är monterad, sidorna är isolerade med frigolit, vikdörren bak har vi tagit bort och börjat bygga en dörr som öppnar utåt istället så vi ska kunna utnyttja utrymmet i trappsteget som lastyta. Och så har vi hunnit byta hjul bak.

Februari/Mars 2008

Nu börjar inredningen att bli klar. Sidorna under fönstren är målade i samma färg som den övriga inredningen, alla stolar är inpassade och bordsskivan är utsågad. Köket är äntligen på plats nu saknas det bara några passbitar som vi kommer att fixa senare. Lelle har byggt klart två av sängarna och börjat med dom andra två varav den ena blir en bäddsoffa. Toaletten har fått en dörr. Vi har även hunnit med att lägga om däck, slipa och måla fälgar och montera hjulen fram. Hasse har varit nere och planerat för eldragningen. Christer kom över och hjälpte oss att montera solfilm på sidorutorna.

Januari 2008

 Vi gjorde helt om med köket och kastade ut allt till förmån för en trinett som vi byggde om, kylskåpet i trinetten åkte ut och en lådhurts blev monterad istället. Då allt det blev monterat i garaget för att vi inte skulle vara i vägen för Lelle när han bygger väggar och sängar så uppstod nästa problem. Går köket in genom dörren på bussen? Det gick precis, med en del stånk, stön och lite skavsår på knogarna så kom den in till slut. Vi har fått klart det som ska bli toaletten nu saknas det bara en dörr som vi kommer att få tillverka själva. Köket är nu ombyggt för tredje gången och vi håller på passa in dom sista bitarna. 

December 2007

December har varit en månad med en massa måsten så jobbet med bussen har halkat efter lite. Vi har iallafall fått lite gjort, väggarna är klädda med plyfa, spacklade och målade i vitt och grått. Nu kan vi börja bygga inredningen, så nu bär det av till brädgården för att handla material till sängbygget som blir nästa steg. 

November 2007

 Nu är ramen till lastförskjutningsväggen fastsvetsad, isolerad och klädd med plyfa på båda sidorna. Dom plåtade sidorna är isolerade med frigolit och skall kläs med plyfa. Vi har även burit in köksinredningen för att kunna mäta in alla delar, det ser ut som det kommer att finnas gott om plats.Stolarna framme på högersidan är också monterade.

September 2007

Efter att under sommaren ha gått runt i depåerna och pratat med dom som har, och har byggt race bussar så blev det lite ändringar i mina egna bygg planer. Från början så tänkte jag behålla alla sidorutorna på bussen. Men det var många som sa att det blir rena växthus värmen i bussen när solen ligger på. Så nu har vi börjat med att ta bort dom flesta sidofönstren och ersätta med plåt.

April 2007

buss009jpg

Efter några mindre justeringar av inredningen har det börjat gå åt rätt håll. Vi ska börja med att bygga en ny bättre lastförskjutningvägg. Motorluckorna i golvet har vi också fått fram, det blev förresten lite meckande med motorn. Fixade till givaren till varvräknaren och felsökte avgasbroms/stopp solenoiden. (Det är inge bra att stänga av motorn med "kopplingen å bromstekniken") Solenoiden och avstägningskolven funkar som dom ska men det finns ingen tryckluft fram till grejorna. Det får jag leta vidare efter.

Mars 2007

 Har man inte tillräckligt med arbete går det alltid att skaffa sig mera.Jag har investerat i en gammal Volvo buss. Jag börjar att bli lite bekväm av mig nu förtiden. Vi har förmånen att få använda firmans Merca Sprinterbuss som dragbil när det är dags att ge sig ut på turne. Det är toppen, men allt ska lastas ur så fort vi har kommit hem. Det går bara att åka två personer i den om man ska längre än till lokala kiosken och det är lite trångbott när vi är på banan. Så jag har funderat till och från på att skaffa något eget och lite större transportfordon. Sen "måste" varje team med lite självaktning ha en egen race buss...eller är det ballfaktorn som har spelat in, eller är det...? Hur som helst det var bara att ringa världens bästa "finansbolag" (Tack Mamma å Pappa ) Den här blev det.
Det finns en hel del att pyssla med innan det är dags att använda den. Mossa är inte senaste trenden i Pimp My Ride...
Förarmiljön har faktiskt en viss charm. Bussen är förvånansvärt bekväm och lättkörd trots sin ålder. Nja det beror kanske på vilka krav man har men den duger bra åt mig.

Ghhaaa!!!!! Tryck å pys har fått en ny betydelse... Gamla tryckluftsbromssystem. Först fick jag täta övertrycksventilen som hade ärgat. Sedan pyste det om avlastningsventilen till kompressorn. Hittade en trasig tätning, men den finns inte som reservdel hos Volvo längre       ( jag blev inte förvånad) Då fick jag vara Mac Gyver en stund å uppfinna lite. Nu tror jag att den funkar... det blev i alla fall rätt tryck i systemet. Då hör jag att det pyser lite längre bak under bussen. Ålar mig inunder igen och letar...AHA! under en massa smuts i rambalken har det rostat hål i ett luftrör till trycktankarna. Nåja ingen katastrof... BARA att göra ett nytt, eller hur? Vi får se hur det går. Vi hann fixa lite med bussen i helgen. Nu börjar det bli lite mera tryck och lite mindre pys i bromssystemet. Nu är det mest kringutrustning som läcker luft, bl.a. manövreringen av dörrarna. Det vore ganska ballt om det funkade som det ska. Hmmm... ja efter som du känner mig, det hände en grej. Det mesta av inredningen ligger nu utanför bussen. Det var inte riktigt som vi ville ha det. Så vi skulle bara fixa lite... det börjar bli ganska tomt i bussen. Att man aldrig kan vara nöjd. Tvättade av all gammal mossa m.m. förra helgen. Lessnade efter en och en halv dag...så taket får jag ta lite senare. Men det blev en avsevärd skillnad. Bussen ser mycket roligare ut nu. I morgon blir det lite städning efter rivningsarbetet. Vi ska även bryta upp delar av golvet i bussen. "Geniet" som byggde om golvet, täckte över motorluckan i golvet. För er som inte är så hemma på bussar, så ligger motorn ( s.k. pannkaksmotor ) bakom framaxeln under golvet, så enda sättet att nå ovansidan på motorn är genom en lucka i golvet. Där sitter för övrigt ett filter som man måste göra rent när det är service dags.

buss005jpg

Februari 2007.

I februari 2007 köpte vi en Volvo -74 med 6:a, femväxlad låda,högkompad mittmonterad motor och 20 tums fälgar samt torrsumps smörjning. Nej det är inte en bling bil, det är vår blivande race buss.